Jednak o tym, czy wybierze daną stronę decyduje przede wszystkim to, jakie będzie jej doświadczenie w zetknięciu z konkretną witryną. Jeżeli okaże się ono pozytywne jest bardzo prawdopodobne, że użytkownik ten wykona pożądaną czynność albo powróci na stronę czy też poleci ją innym – a dzielenie się linkami pozytywnie wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Jakie wskaźniki warto obserwować?

Chcąc poznać zachowania użytkownika trzeba skorzystać z narzędzi do analizy stron internetowych, również tych wykonujących audyt strony www. Jednym z najpopularniejszych – wykorzystywanych powszechnie jako wsparcie w pozycjonowaniu stron internetowych – jest darmowy Google Analytics. Umożliwia sprawdzenie, m.in.:

Współczynnika klikalności (CTR, z ang. Click Through Rate)

wskaźnik wyrażony jest procentowo. Określa stosunek liczby użytkowników, którzy widzieli link do witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, do liczby użytkowników, którzy faktycznie kliknęli w link i przeszli do strony.

Średniego czasu trwania sesji

określa całkowity czas trwania wszystkich sesji podzielony przez liczbę sesji. Należy przy tym mieć na uwadze, że jest on obliczany na podstawie wykonanych przez użytkownika interakcji, np. użytkownik czytał artykuł na podstronie i przeniósł się na stronę główną, to zarejestrowany zostanie czas od momentu wejścia na stronę do wykonania interakcji.

Współczynnika odrzuceń

określa procent użytkowników, którzy trafili na stronę i opuścili ją nie przechodząc do dalszych podstron serwisu.


Czemu warto obserwować zachowanie użytkowników?

Zachowania użytkowników pozwalają na przeanalizowanie, jakie elementy zawartości witryny cieszą się największym powodzeniem. Gdy użytkownik spędza dużo czasu na stronie, odwiedza kilka podstron w obrębie jednej witryny oraz powraca na stronę, to jest to sygnał, że znajdują się tam wartościowe treści. Google nie potwierdza, że wysoki CTR czy niski współczynnik odrzuceń mają bezpośredni wpływ na pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Można jednak podejrzewać, że istnieje między tymi parametrami związek, a zachowanie użytkownika ma znaczny wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.